A rock szó:
(angol jelentése) - szikla, kavics, kőzet,
kemény kőzet, kő => kőkemény
rock and roll korszak, rock zene
"Repül mint nehéz kő a rock 'n' roll eltalál
Ki tudja hol áll meg lehet hogy feléd száll
Repül a rock 'n' roll repül az égen át
Ki tudja hol áll meg jobb ha félreállsz"
Blues Company - Repül, mint nehéz kő
" Kőszikla. (Ezer hosszú év.)
Jelkép ez, az örök jelenlét. " - Ossian: A kőszikla
Periszkóp:
Pop periszkóp 87(részlet):
"Jellemző, hogy 1986-ban, de '87-ben is sokkal több szó
esett a zenét körülfogó, azt "termelő" közegről, annak
esetleges változásairól, mint magáról a zenéről.
Elmaradtak és elmaradnak most nagy hazai
rockesemények, a még turnézó előadók, zenekarok feltűnés nélkül
utaznak városról városra, a lapok poprovataiban továbbra is inkább
csak nyilatkoznak a sztárok és füstölögnek a kritikusok, - mert bírálni
vagy büszkélkedni - való alig akad, s ha egy-egy produkció (Szörényi
szólólemeze, Nagy Feró Hamletje) elüt vagy kiemelkedik az átlagtól,
azonnal megkezdődik a "konc" szétcincálása, a szélsőséges véleményeket
hangoztatók marakodása.
Végigböngésztem a múlt évi koncertnaptárt, a Rock '86 című kiadványban
számba vettem a megjelent lemezprodukciókat, egy kezemen összeszámoltam
az Eseményeket, s a végeredmény: - a semminél több, de a valaminél kevesebb.
1986 még csak nem is szürke, hanem "semmilyen" év volt a hazai rock
történetében. Ilyenkor általában azt szokás írni, hogy még ...(tartják
magukat az öregek), de már ...(jelentkeznek a fiatalok), de ilyesmiről
évek óta - gyakorlatilag az "őszinte, kőkemény rock and roll" lefutása óta
- nincs szó a magyar popzenében.
A kényszerpályára, zsákutcába került popban mozgásról már aligha
beszélhetünk. S mivel 1987-re nemcsak a műfaj öntörvényű energiáiból
eredő mozgások bénultak meg, de az adott struktúra "masinisztái" sem képesek
több gőzt bocsátani a kerekekre, popzenénk vicinálisa leállt. Életképtelenné,
versenyképtelenné, fejlődésképtelenné vált. Az alábbiakban megpróbálom
számba venni mi is lehet-e szomorú csőd hátterében ?
A gyökerek:
A magyar beat, pop, rockzene születése pillanatától "vigyázó szemét az
angolszász országokra vetette. Elvis Presley rock and rollja, a Shadows,
a Ventures gitárjátéka adta az első lökést, Szörényiéket, az Omegát és
másokat a Beatles, a Rolling Stones példája indította el a pályán, a második
hullámban felbukkanó Kexet, Minit, Syriust, a hippieszmék, az underground
zenekarok, a stílusokra bomló rock új sztáregyüttesei inspirálták, s egészen
a hetvenes évtized második feléig kisebb-nagyobb késésekkel, de a magyar rockzene
legjobb, legértékesebb produkciói, előadói mindig lépést tartottak - többnyire
a tömegkommunikáció vagy a klubnyilvánosság előtt - a világ rockzenei fejlődésének
trendvonalaival. Úgy gondolom, a következményeiben máig érzékelhető szakadás
a hetvenes évek közepén, a hazai könnyüzenei ipar (Dorog) és a széles körű, tehát
a rockot Nagy Üzletté emelő közönségigény megszületésével következett be.
Ekkor már nálunk nyilvánvalóvá vált, hogy a műfaj nem divatjelenség, hanem a század
kulturális arculatának egy sajátos vonása, amely öntörvényű fejlődése mellett
rengeteg szálon kapcsolódik, s kapcsolódik egyéb művészeti törekvésekhez,
jelenségekhez. Erre az időre a rock (nálunk is) kialakította irányzatát, létrehozta
a társművészetekkel közös új produkcióit, s mindenki számára nyilvánvalóvá vált,
hogy sokarcú, sokszínű jelenségként a jövőben - a szórakoztatásban éppúgy, mint
a művészetekben - tömegkultúrális jellegénél fogva rendkívül gazdag kínálatban fog
jelentkezni fogyasztói számára. S a fejlődéssel párhuzamosan differenciálódó
igényeket csak egy ezzel együtt változó kínálat, s az ehhez kapcsolódó háttéripar
lesz képes kielégíteni. Lehetővé téve, hogy a rock időközönként jelentkező
underground forradalma és a nagy tömegeknek készülő, nyereségre orientált
slágertermelés közötti feszültségeket, ellentéteket feloldja, a kereslet-kínálat
felboruló-megújuló egyensúlyát helyreállítsa. Nyugaton ennek megfelelően az utóbbi
10-15 évben egy rendkívül rétegezett struktúra alakult ki (mammutcégek, független kiadók,
kalózkiadók, helyi, állami tv - és rádiótársaságok, stúdiók, koncertszervező irodák,
független menedzsmentek, producerek, kábeltelevíziók, videotársaságok stb.)
A hetvenes évek végén még a - ma már tudjuk - , finoman manipulált, a dalszövegekben
gondosan megszűrt keménykedő együttesek is fórumokat kaptak, a nyolcvanas évektől
viszont már csak a jól fésült produkciók kerülhettek a széles nyilvánosság elé.
S ezekből - egyrészt eltűntek a tiniéletkorból fakadó lázadó indulatok, másrészt a guruló
forintot üldöző intézményi illetékesek mindinkább csak a befektetést nem igénylő,
ugyanakkor tuti sikert igérő és hozó öregeknek szavaztak bizalmat, közéjük ékelve
időnként 1-2 tapasztalatot szerzett fitalt, akik a lányok kedvenceként ugyancsak
hozzájárulhattak a bevételi tervek teljesítéséhez.
S ennek az évtizedes zenei züllésnek, s az ezzel járó ízlésromlásnak egyenes
következménye a "lakodalmi rockzene" megjelenése és diadalmas bevonulása a
Budapest Sportcsarnokba! Mindezzel semmi baj nem volna (hisz virágozzék
minden virág!) csak közben a kertészek lassan minden más virágot kigyomláltak
a virágágyásból."
Sajnos, most is ott tartunk ahol 87-ben.
"Nincsenek lapok, tv-műsorok, rádióműsorok, nem kerül a köztudatba, hogy egy-egy
új Zorán, Katona Klári, Presser, Demjén stb. lemeze mit tartalmaz, miért is jó stb."
Bár megjegyzem, szerintem Katona Klári nem rock hanem táncdal.
Korabeli story:
Az igazi rock képviselőinek, akik a hatvanas években az Ifjúsági Házban és
a Latinkában játszottak, még a nevükre sem emlékeznek. Pedig az akkori életnek
megfelelően a luxembourgi rádió nyomán vagy a Sz.e.r(Szabad Európa Rádió) délutáni Randevúja És
a Teenager party műsor összeállításból merítették a tudásukat,sokszor saját
maguk készített gitárjaikon, és tökéletlen erősítők gubancában játszottak ingyen,
egyetlen fillér nélkül. Nehezítette munkájukat a zenei képzetlenségük,a magyar
rádió műsorpolitikája és a zenéhez társuló megjelenési formájuk. Ugye kevesen
gondolnak arra, hogy akkoriban ha valakinek hosszabb haja volt, már ok volt arra,
hogy a rendőr igazoltassa. Farmernadrágba meg be sem engedtek senkit még az
említett helyekre sem, mert a nyakkendő mindig kötelező volt belépéskor. És ahogy
terjedt ez a könnyűzenei irányzat. Az emberekben felszabadultak azok a gondolatok,
melyekről mindenki tudott, de senki nem mert nyíltan beszélni.
Rock idézetek:
Itt a rockerekhez kötődő idézeteket írom le.
"Mert lázadni mindig van miért !" -saját
"De jegyezd meg jól míg a Föld kerek, mindig lesznek rockerek !" - Pokolgép
"Amíg a Föld kerek, mindig lesznek rockerek, de a Föld ovális jó nekünk a metál is !"
"A rock az a dolog ami mindenkiben benne él, csak meg kell találni magunkban !"
- Chester Bennington
"A rock örök és elpusztíthatatlan !" - Schuszter Lóránt
"Tartsunk össze rockerek, hisz összetartozunk !" - saját
"A Rock (ereje) legyen veled !" - saját
" Rock illetve rock and roll forever, mert rockernek lenni jó!" - saját